Weboldal készítés, internetes alkalmazások fejlesztése

weboldal készítés - tanácsadás

Tanácsadás

Weboldal optimalizálása. Beszéljük meg mit tehet annak érdekében, hogy a weboldal végre tényleg segítse Önt és vállalkozását.
weboldal készítés - igényfelmérés

Igényfelmérés

Tervezzük együtt új weboldalát! Mondja el milyen típusú oldalt szeretne, milyen funkciókat tudjon, milyen színű legyen...
egyedi weboldal alkalmazások, egyedi célszoftverek

Egyedi alkalmazások

Vállalkozásának működéséhez szükséges adatfelvitel, adattároló, lekérdező rendszerek tervezése, saját fejlesztésű webüzlet.
Keresőoptimalizálás, keresőbarát weboldalak

Mobilbarát weboldal

A mobilbarát weboldal minden eszközön "jól mutat" Szereti a google, szereti az ügyfél, szereti a tulajdonos.
Eddigi munkáink, referenciák

Referenciák

Nézze meg eddigi munkáinkat. Keresse meg partnereinket, kérje ki véleményüket és válasszon bennünk weboldalának elkészítésére!

Gyik - amit tudni kell a weblapokról

gyakran ismételt kérdésekWeboldal készítés rejtelmei:


Mi az a tárhely?

Egy tárhelyszolgáltató számítógépén - szerverén - lévő adatok, amelyből egy weboldal összeáll. Itt vannak a képek, szöveges tartalom, szóval minden, ami kell a weboldalhoz. A weboldal szerkesztés, módosítás általában a webszerkesztő saját számítógépén történik. Itt kell kipróbálni minden módosítást, hogy ha valami nem úgy működik, ahogy kellene, akkor az ne az éles oldalt bombázza szét. Ha módosításra kerül a weboldal, akkor a változások csak akkor láthatóak az interneten, ha a webszerkesztő a módosított tartalmat felmásolja a szerverre (tárhelyre), és így felülírja az addigi tartalmat. Ezt hívjuk frissítésnek.

Milyen tárhelyre van szüksége?

Csomagok közül lehet választani minden szolgáltatónál. A csomag díja függ a tárhely méretétől. Van 200 MB-os, vagy 500-as, de a határ a csillagos ég, na meg az, hogy mekkora összeget szánunk a tárhelyre. Egy kevés videóval, képpel rendelkező oldal simán belefér az 500 MB-os csomagba és ennek az ára évi 4-8.000 Forint.

Mi az a domain?

Domainnak hívjuk az internet címet, tehát a www.valami.hu karaktersorozatot. A domain önmagában még nem működőképes, kell hozzá egy tárhely, hisz a domain csak akkor jeleníthető meg a böngészőben, ha van mit megjeleníteni.

A Wikipédia szerint a tartománynév (angolosan domainnév, illetve doménnév) egy számítógép egyedi neve az interneten, amely megkülönbözteti a többitől. Fentebb már hivatkoztam a weboldal alkatrészeire, a különböző oldalakra. Tekintsük úgy, hogy a weboldalunk összes oldala egy számítógépen van fenn és ennek a számítógépnek adunk egy nevet, és amikor valaki meg akarja nézni az oldalunkat, akkor tulajdonképpen ennek a számítógépnek a nevét írja be a böngészőbe.

Hogy bonyolítsuk egy kicsit, ennek a számítógépnek nem az lesz a neve, hogy www.valami.hu, hanem egy számsorozat, amit IP címnek hívunk és valami ilyesmi formátuma van: 94.199.180.25. Ezt a számot rendelik hozzá a www.valami.hu karaktersorozattal és már működik is a dolog, tehát a doménnevek valójában ezen nehezen megjegyezhető IP-címeket teszik könnyen megjegyezhetővé, egyben egyedivé.

A domain nevet begépelve a böngésző program az adott weboldal kezdőlapjaként az index.html, vagy index.php fájlok tartalmát jeleníti meg.
A CMS (Content Management System), vagy magyarul: tartalomkezelő rendszer:

A fent már említett oldal alkatrészek (szöveg, kép, videó...) minden megtalálható a szerveren, azonban csak az alkatrészek halmazát látnánk, ha a színfalak mögé néznénk. Olyan formában, ahogy a böngészőben megjelenik egy oldal bizony nem létezik. Ennek az oka, hogy a weboldal elemeit (szöveg, kép....) maga a tartalomkezelő rendszer állítja össze minden egyes alkalommal, amikor az internetező egy bizonyos oldalt meg akar nézni. Oldal megnyitásakor a rendszer összekapja magát és pillanatok alatt felépíti a hátteret, előszedi a szöveget, berakja a megfelelő helyre a képi anyagot és minden mást, amit az oldalon meg akarnak jeleníteni. Előnye a rendszernek, hogy ha módosítani akarunk az oldal arculatán, akkor a módosításokat csak egy helyen kell elvégezni, és onnantól kezdve a rendszer az új arculatra válogatja össze a tartalmat.

A tartalomkezelő rendszereket adatbázis szolgálja ki, amiket nem illik barbár módon fabrikálni, mert az oldal teljes összeomlásához vezet.

A statikus oldal (html):

Minden egyes oldal külön megszerkesztésre kerül. Minden olyan változást, ami a weboldal egészének arculatát illeti, minden egyes weboldalon módosítani kell. Ez egyben a hátránya, azonban előnye, hogy az oldal kialakítását illetően semmiféle korlát nincsen. Nem szorít korlátok közé egy sablon, egy tartalomkezelő rendszer, tehát tökéletesen a megrendelőre alakítható.

A Joomla:

Egy nyílt forráskód - CMS (Content Management System, magyarul: tartalomkezelő rendszer). Szakértelmet, illetve inkább gyakorlatot igényel az üzemeltetése. Bárki megtanulhatja, csak idő és szorgalom kell hozzá, bárkiből lehet profi Joomlás webszerkesztő.

Kell hozzá tárhely, fel kell másolni a Joomla fájlokat, létre kell hozni az adatbázist és pár perc alatt megy a rendszer. Sokezernyi ingyenes sablon (template) áll rendelkezésre, akár minden napra új arculata lehet weboldalának (marha sok meló minden sablont a cég arculatára fabrikálni).

A Joomla modul rendszerű, ami azt jelenti, hogy alkatrészekből áll össze. Modul minden, ami az oldalon megjelenik. Modul a keresés, a főmenü, a felső menü, a hirdetés, a belépés... és még sorolhatnám. A rendszer azt a modult jeleníti meg, amit engedélyezünk, és ott, ahova a beállítások között megadtuk. Ilyen egyszerű.

Mi a template (sablon)?

Az oldal arculatát meghatározó keret, aminek a váltásakor az oldal tartalma nem változik, azonban változhat a karakter stílus, méret, szín, szóval az oldal kinézete, a háttér szín, a modulok mérete, elrendezése. Simán megoldható, hogy egy oldal az aktualitásnak megfelelően változzon, mondjuk karácsonyi, vagy húsvéti arculatot vegyen fel. Ez a váltás - ha a karácsonyi sablon a weboldalra van szabva - akkor pillanatok alatt megtörténhet.

Nem a sablonok váltása a nagy meló, hanem azok speciális átalakítása. Erre azért van szükség, mert az ingyenesen letölthető sablonok csak színvilágban, elrendezésben kész, az adott cég egyediségét nem tartalmazza. Változtatni kell a banner képét (bannernek általában a weboldalak felső részén látható, többnyire teljes oldalszélességű képet hívjuk), a menü felett látható képet, az oldal elrendezését (pl. ha bal oldalon van a menü és túl keskeny az eredeti sablonban, akkor azt a css-ben (a kinézetet meghatározó rendszer fájlban) módosítani kell.

Időigényes meló!

E-mail: webmail vs. kliens

A webmail a kedvenc böngészőjén keresztül történő levelezés, tehát elindítja a Chrome, Firefox, vagy Explorer (sorolhatnám még) böngészőt és beírja a címsorba, hogy www.freemail.hu. Belép és már webmail-ezik is. Ennek hátánya, hogy a levelek olvasásához internet kapcsolat kell, előnye, hogy a világ bármely részén rá tud nézni leveleire.

Kliens: Egy levelező program, mint pl. az Outlook Express, vagy ennek utódja a Live Mail, vagy a konkurens termék a Thunderbird. Ilyen program használatakor a levelek letöltésre kerülnek az Ön számítógépére, és ha a rendszer úgy van beállítva, akkor a szerverről törlésre kerül. Ennek a megoldásnak az előnye, hogy internet kapcsolat nélkül is bele tudunk olvasni a már letöltött leveleinkbe, azonban mindig cipelni kell magunkkal a gépünket, hisz a korábban érkezett levelek csak ott találhatóak meg.

Jó megoldás lehet a két rendszer vegyítése, tehát levelező program használata úgy, hogy a levelek letöltésekor, azok egy példánya maradjon a szerveren. Ebben az esetben internet kapcsolat nélkül is bele tudunk olvasni a korábbi leveleinkbe, azonban a világ bármely pontján tudunk levelezni a webmail-es felületen.

Galéria a weboldalon:

- A dinamikus oldalak (tartalomkezelő rendszerek moduljainak alkalmazásával kategóriákba rendezhetjük a képeket, és webszerkesztői tudás nélkül bővíthetjük a képtárat. Erre példa Püspökmolnári Önkormányzatának weblapján kialakított galéria. Erre itt egy példa.

- A statikus (html) weboldalakon minden egyes oldalt külön szerkesztünk meg, így itt a galéria bővítése egy kicsivel bonyolultabb. Azonban nem túl gyakran, vagy egyáltalán nem frissülő galéria esetén tökéletes megoldás, hisz nincs szükség adatbázis alkalmazására, és hát minél egyszerűbb valami, annál kisebb a hibalehetőség. Erre itt egy példa.
Videó beágyazása weboldalba:

Erre két megoldás van.

1./ Fel lehet tölteni a youtube-ra, vagy más videómegosztó oldalra és onnan kell "behívni" a saját oldalunkra.

Előnye: nem "eszi" a saját tárhelyünket, és reklámnak sem utolsó, hisz ha valaki a youtube-on akad rá a videóra, akkor őt nagy eséllyel az oldalunkra hívhatjuk.

Hátránya: Távoli helyen van a videó, ha üzemzavar van a videómegosztó oldalon, akkor az nálunk is jelentkezni fog, valamint mindenki láthatja a felvételt, nem csak a célközönség.

2./ Saját tárhelyünkre töltjük fel.

Hátránya: "eszi" a saját tárhelyünket, kisebb a reklám értéke, csak a weboldal látogatói láthatják.

Előnye: célközönség számára tudjuk elérhetővé tenni a tartalmat, akár jelszóvédelemmel is.

A döntésnél ezeket a szempontokat kell figyelembe venni.

Tárhely és domain árak:

Ez a szolgáltatótól függ, ahol igénybe vesszük ezeket a szolgáltatásokat. A Google rengeteg találatot ad a tárhely szóra, csak győzzük kiválasztani a megfelelőt. A "Hogy működik egy weblap" menüpontban pár szóban már írtam a költségekről.

Az alábbi kérdésekre kell választ adnunk a tárhely kiválasztása előtt:

- Kell-e adatbázis? (tartalomkezelő rendszer esetében igen, statikus oldalak esetén nem)

- Mekkora tárhely kell? (képek, videók mennyisége a webhelyen)

- Mennyi e-mail címre lesz szükség (korlátozott-e ezek száma, vagy nem)

- Akarunk-e webáruházat működtetni?

Mi kell egy webüzlethez?

- olyan tárhely, ahol engedélyezett az üzemeltetése

- ÁSZF (általános szerződési feltételek)

- cégadatok

- ügyfélszolgálat elérhetősége

- termékek meghatározása

- kiszállítás feltételei

- elállás joga (internetes vásárlás esetén, mivel a vásárló nem személyesen vásárolt, az árut csak a kézbesítés és fizetést követően tarthatta a kezében, lehetőség van a vásárlástól való elállásra, és a termék visszaküldésére. Ennek jogszabályban meghatározott határideje van. Internetes szerződések esetén főszabály: amennyiben a vásárló meggondolta magát, 8 munkanapon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől. Ezt a jogát attól a naptól kezdve gyakorolhatja, amikor az árut átvette, szolgáltatás nyújtása esetén pedig, amikor a szerződést megkötötte. Fontos, hogy ennek olyan írásos nyoma maradjon, hogy az elállás időpontját vita esetén később igazolni lehessen.)

- regisztráció

- rendelés menetének ismertetése

- fizetési mód

- garancia

- .... és sorolhatnám még!

Google Analytics - látogatók mérése

Mennyien látták az oldalamat? A nagy kérdés, érdemes volt-e pénzt tennem egy weboldalba? Minden weboldal alapja, hogy a forráskódja (amit a látogató nem lát, mégis ott van) tartalmazza a Google Analytics hivatkozást. Amikor a weboldalát felkeresi valaki, tehát megjelenik a böngészőben a kezdőoldal, akkor a google erről értesül és "húz egy strigulát". A látogatottsági adatok egy napos késéssel láthatóak, akkor viszont minden leolvasható róluk, egy-két ilyen adatot felsorolok:

- látogatók száma

- honnan érkezett a látogató (keresőből, vagy direkt a webcímet írta be)

- milyen oldalakat látogatnak leginkább

- mennyi az oldalakon eltöltött idő

- milyen operációs rendszerről, milyen böngészővel nézték oldalainkat (mobil is)

- és még nagyon sok más adat áll rendelkezésre.....
Regisztrálás a keresőkbe

Ez már a SEO (Search Engine Optimization - /szörcs endzsin optimájzésön:)/ keresőmotor optimalizáció) témakört boncolgatja

Google, Yahoo, Bing... a nagy keresőknek kell egy kis segítséget adni! Ahhoz, hogy a lehető leghamarabb megjelenjen oldalunk a találatok között, szólni kell nekik, hogy létezik oldalunk. Ez egy nagyon kicsi lépés és egyáltalán nem elég ahhoz, hogy meg is jelenjünk az első pár oldalon. Ha valaki csak erre épít garantálom, hogy nem lesz benne az első 1000 oldal találatai között. Kevés, de szükséges tennivaló!
SEO - Search Engine Optimization (keresőmotor optimalizáció)

Nem elég, ha az oldalunk csak egyszerűen szép és minden szöveges információ megtalálható rajta, amit szeretnénk közölni a látogatóinkkal.

Ki kell találnunk azt a 2-4 kulcsszót, ami jellemző a weboldalunkra, üzleti tevékenységünkre. Ezek a kulcsszavak lesznek azok, amiket az internetező beír a gugliba, amikor keres valamit. Pl. egy fodrászat weboldalának a kulcsszavai között biztosan szerepelni fog a "fodrász" és a helységnév, ahol az üzlet van. Próbálja ki, írja be a keresőbe, hogy "fodrász Szombathely". Megtalálta az NG Szalon weblapját? Bízom benne nagyon!!

A szöveget az oldalon ennek szellemében kell megfogalmazni.

A SEO itt kezdődik, és nagyon messze van vége, illetve nincs vége, mert ezzel folyamatosan kell foglalkozni, különben az oldalunk elveszik a többi sokezer oldal között.

Frissítené Ön weboldalát és nem akar ezért fizetni?

Ha ezt tervezi, akkor Önnek egy tartalomkezelő rendszerre van szüksége. Be kell lépni a felhasználói névvel és jelszóval, aztán már szerkesztheti is a tartalmat.
Közösségi oldalakra való hivatkozás a weboldalon

Nagyon fontos a Facebook és Iwiw profil létrehozása és az oldalra történő integráció. Ezzel elérjük, hogy a Facebookot használó ismerősöket elérhetjük kommentezés közben, aki ez alapján meglátogathatja a weboldalunkat is. Fordítva is igaz, ha be van építve a Facebook ablak a weboldalunkba, akkor az oldalunk látogatója eljuthat a Facebook profilig. Mindenhol ott kell lenni, ha nagy látogatottságú oldalt szeretnénk!

Cégünk vállal weboldal szerkesztés, módosítás, Tárhely, domain regisztrációját, dinamikus weblap, statikus oldal létrehozását, nyílt forráskódú rendszeren.